objavi na
pozareport.si

forum

Mediji

Petek, 5. avgust 2011 ob 08:16

Delo Revije. Vse skrivnosti Mateja Raščana in poden slovenskega žurnalizma
Če je kdo držal štango tajkunom in izbranim politikom, ki so po zaslugih drugih novinarjev padli v afere ali sodne procese, je bila to uredniško-novinarska klika Dela Revij
2011 Pozareport

Odpri galerijo

Agonija bankrotiranega založniškega podjetja Delo Revije neusmiljeno razkriva tudi moralni in profesionalni razkroj slovenskega novinarstva. To je lepo dokazala tudi tiskovna konferenca najpomembnejših urednic in urednikov edicij Dela Revij, ki jo mirno lahko označimo za "poden" žurnalizma.
Najprej okoli razvpitega medijskega tajkuna Mateja Raščana. Ta se je nesporno pokazal kot finančno invaliden lastnik in menedžersko nedorasel upravitelj založniške firme. Sindikat novinarjev bo Raščana zdaj kazensko ovadil zaradi suma zlorabe položaja, malomarnega poslovanja in oškodovanja družbe. Če bo do takšnega razčiščevanja res prišlo, utegnejo na dan izbruhniti prikrite zgodbe, povezane (ne samo) z Raščanovim poslovanjem. Gre (tudi) za Raščanove povezave z nekdanjim direktorjem policije Markom Pogorevcem, presenetljivim Raščanovim direktorskim pomočnikom na Delu Revijah, Romanom Repom, nekdanjim državnim sekretarjem na ministrstvu za javno upravo, ko je to ministrstvo še vodil Gregor Virant, nekdanjim direktorjem Urada za varstvo konkurence Janijem Soršakom, ki mu je Raščan poročna priča, nenazadnje tudi z odvetnikom Mirom Senico in ministrico za notranje zadeve ter predsednico LDS Katarino Kresal, ki so jo Delo Revije - pred dobrima dvema letoma - skoraj uradno razglasile za "kraljično Slovenije" in jo nominirale za predsednico vlade.
Saj se še spomnite tistega famoznega uvodnika Bernarde Jeklin?!
Raščanove naveze menda ne vodijo samo v sumljive finančne transakcije in skrajno sporne poslovne odločitve, ampak tudi v erotično podzemlje in tajne lože, trdijo dobro obveščeni. V zadnjih dveh letih je na uredništvo našega portala na to temo priromala kopica anonimnih pisem.
Toda velik del krivde za početje Dela Revij nosi tudi vodilna uredniška in novinarska klika. Besedico "klika" smo uporabili namerno, ker zares funkcionirajo kot klika. Na Delu Revijah se je namreč razvil poseben tip kvazi narcisoidnega, v resnici pa ritolizniškega novinarstva, ki lahko prosperira samo kot organizirana klika. Podobno se dogaja v konkurenčnem založniškem podjetju Adria Media d.o.o. (kjer izdajajo tabloidne revije Nova, Lea, Story in druge...), le da sta tam novinarstvo in način pisanja še precej bolj primitivna. Ni nobeno naključje, da tudi Adria Media že tri leta plava v rdečih številkah, čeprav se zdaj kratkovidno hihitajo težavam Dela Revij.
Če je kdo "držal štango" tajkunom in izbranim politikom, ki so na podlagi poročanja drugih novinarjev padali v afere ali sodne procese, je bila to uredniško-novinarska klika Dela Revij. Ne smemo pozabiti, da je uredništvo revije Jana je za Slovenko leta predlagalo celo zloglasno prvo damo Vegrada Hildo Tovšak; spomnimo, po novinarskem razkritju nečednih poslov nekdanjega evropskega poslanca Zorana Thalerja, so Thalerja s prijaznimi članki in naslovnicami pred slovensko javnostjo hitele "reševale" edicije Dela Revij (glej faksimile naslovnice Lady in Obrazov). Uredniško-novinarska klika Dela Revij nikoli ni pokazala nobene solidarnosti, kaj šele sočustvovanje z delavkami in delavci, ki so vsa ta leta pod tajkuni izgubljali službe, socialno varnost in dostojanstvo. Še zdaj ne povzdignejo glasu zaradi neplačanih delavk Rašice, drugega podjetja Mateja Raščana, ki podobno kot Delo Revije drsi v bankrot.
Vse to je bilo vedno tesno povezano s politiko. Poslanko opozicijske SDS Eva Irgl so pred časom klicali iz Obrazov, menda kar neka tajnica. Na Obrazih so predlagali, naj pošlje kakšno fotografijo v smučarski opremi, da jo bodo objavili. Ker Irglova žal ne smuča, je padel nasprotni predlog, zakaj ne bi z njo naredili kakšen intervju. Odgovoro uredništva Obrazov: Ja, veste, za intervju pa Irglova trenutno ni v pravi stranki.
Zato je zdaj bizarno poslušati odgovorno urednico Jane Melito Berzelak, ko je včeraj na tiskovni konferenci, potem ko je slovenska tranzicija praktično končana, ugotavljala, kako je porebno spremeniti "plenilsko zakonodajo." Hm, res je dolgo časa rabila, da je "šokirana" ugotovila, kako je pristala med osmoljenci tranzicije.
Matej Raščan je preko Romana Repa direktno vplival na uredniško politiko posameznih revij, to ni dvoma, niti ni sporno, saj je vendar lastnik podjetja. Po drugi strani je tudi uredniško-novinarska klika imela svoje črne liste, ljubljenčke in sivo ekonomijo. Gre za sezname tistih, ki se jih iz takšnih ali drugačnih razlogovo v revijah ne objavlja, sezname tistih, ki se jih nenehno objavlja (zato se v teh revijah pojavljajo kar naprej isti obrazi), vse to pa je bilo prepredeno z dodatnimi zaslužki. Na sceni se govori, koliko je potrebno odšteti za objavo članka ali fotografije, denimo v Lady, in kako modne kreatorke ali lastnice butikov podkupujejo urednice posameznih revij.
Kako nizko je padla morala vodilnih urednic in urednikov Dela Revij, potrjuje primer Tineta Guzeja, svetovalca uprave Dela Revij. Časnik Finance je pred nekaj dnevi objavil njegovo izjavo, ki jo je izustil kmalu po prihodu Raščana na čelo Dela Revij, Sama hvala, češ, kakšen dober menedžer, takšnega smo iskali na Delu Revijah. Zdaj pa Tine Guzej hodi po Delovi stolpnici in razlaga, da je Raščan sovražno prevzel Delo Revije. In včeraj je Tinček Guzej mirno sedel med žalujočimi urednicami na tiskovni konferenci.
Sicer pa so nekateri novinarji Dela Revij odlično plačani. "Paradna" novinarka Lady Andreja Comino je lani preko statusa samostojne podjetnice zaslužila nekaj več kot 60 tisoč evrov (torej pet tisoč evrov mesečno!), novinar Lady Tomaž Mihelič, bolj znan kot Marlenna, bivša pevka skupine Sestre, pa še vedno solidnih 37 tisoč evrov. Mihelič, ki velja za prijatelja Katarine Kresal, naj bi tudi ločeno dobil vse plačano (tako se vsaj govori na Delu Revijah) in se trenutno brezskrbno sonči na Kanarskih otokih. No, zdaj je že, kot sam pravi, spet doma v Ljubljani.
Krivda uredniško-novinarske klike Dela Revij se kaže tudi v tem, da so Raščanove poslovne težave in zgodbe okoli Raščana natančno poznali (prej omenjena anonimna pisma so najverjetneje prihajal iz Dela Revij), vendar niso storili ničesar. Jelka Sežun, denimo, nekdanja urednica revije Lady in predstavnica zaposlenih v nadzornem svetu Dela Revij, je bila na finančno stanje Dela Revij uradno opozorjena že junija lani, toda gospa je bogdigavedi zakaj molčala. Glasna je postala šele pred nekaj tedni. Urednica revije Jana Melita Berzelak je še pred tednom dni jamrala nad pisanjem drugih medijev, ki da pretiravajo glede stanja na Delu Revijah, saj se bodo fantje že zmenili in bo vse v redu. Povedano drugače, dokler jih je Matej Raščan korektno plačeval, je bilo za Berzelakovo & Co. vse okej. Zdaj, ko revije skoraj ne izhajajo, ko ni denarja, niti sive ekonomije ali materialnih privilegijev, službe pa visijo v zraku, je sledil verbalni izbruh.
Pri tem je zanimivo, da so žalovanje na včerajšnji tiskovni konferenci tako temeljito začinili s politiko. Da je pri tem prednjačila Gordana Sredojević Goga, urednica Obrazov, Eve in Smrklje, za poznavalce medijske scene sploh ni naključje. Njene revije so v zadnjem letu dni namreč doživele prodajni fiasko, kar smo pisali v članku Delo Revije, insajderji, zato predavateljica revijalnega tiska na ljubljanski Fakulteti za novinarske vede že nekaj ćasa išče "časten" izhod. Našla, še bolje rečeno izumila ga je v domnevnih političnih pristiskih, ampak kakšna dvoličnost!
Ko je včeraj dejala, da je nanjo politično pritiskal Matej Raščan, češ, na naslovnici Obrazov pred volitvami leta 2008 mora biti Janez Janša, je Gordana Sredojević pozabila povedati še drugo plat njene uredniške politike in tako imenovanih političnih pritiskov. Dva meseca pred Raščanovim lastniškim vstopom v Delo Revije je Sredojevićeva uredniško pripravila predvolilni brezplačnik tedanjega predsedniškega kandidata Danila Türka, ki je romal v slovenska gospodinjstva. Še več, brezplačnik so naredili na Delu Revijah, s posredovanjem nekdanje urednice Lady in Jane Bernarde Jeklin, ki je (bila) vidna podpornica Danila Türka, pozneje pa je vstopila v Golobičevo stranko Zares. Mimogrede, Jeklinova je v Obrazih in Jani objavila slavni božični reportaži o družini Milana Kučana, pri čemer je kakor pozabila napisati, da sta se Kučanova hčerka Ana in sindikalni funkcionar (prvi človek Konfederacije sindikatov javnega sektorja) ter državni svetnik Branimir Štrukelj "ločila" in razšla. Sredojevića se je ob izbruhu afere predsednikove ljubice Vasilke Sancin v Delovi stolpnici hvalila, da je zaradi prijateljstva s šefinjo Türkovega kabineta Mojco Seliškar Toš preprečila, da bi edicije Dela Revij poročale o tej aferi. Ko je Vesna Dolenc Janković, snaha ljubljanskega župana Zorana Jankovića, v nekem trenutku norih ambicij napovedala kandidaturo za poslanko, ji je Gordana Sredojević takoj podarila kolumno v Obrazih. No, na srečo se Vesni Dolenc Janković več kot enkrat ali dvakrat ni ljubilo pisati. Največja politična manipulacija Dela Revij pa se je zanesljivo zgodila ob razglasitvi Katarine Kresal za Politični obraz leta in Slovenko leta 2009. Prvo se je zgodilo pod uredniško taktirko Gordane Sredojević in revije Obrazi, drugo pa pod Melito Berzelak in revijo Jana. Takrat s(m)o vsi pričakovali, da bo Slovenka leta postala tista rdečelasa delavka Gorenja Veronika Juvan, ki je med stavko v Gorenju septembra 2009 pogumno stopila v prve vrste in pred televizijskimi kamerami verbalno povozila predsednika uprave Gorenja Franja Bobinca, ne, za Slovenko leta so na Delu Revijah raje razglasili Katarino Kresal.
Ministrica Kresalova je tudi kasneje ostala prva politična dama Dela Revij in kraljica njihovih naslovnic (glej galerijo slik).
Uredniška klika Dela Revij je šele včeraj prvič javno priznala in razodela, da so se (ti) naslovi delili na podlagi prijateljskih, poslovnih in političnih navez. Ko je Nova kreditna banka Maribor objavila javno dražbo blagovnih znamk Dela Revij, vključno s Slovenko leta in Viktorji, je eden izmed poznavalcev medijske scene cinično pripomnil, da bo to morda prvi transparentni primer "nakupa" viktorja. Toda urednice na Delu Revijah so bile doslej ves čas absolutno oportunistično tiho in zavestno pristajale na to igro. Še več, glede tega so bile totalno zlizane z Matejem Raščanom. Ve se, kako je Raščan urednico Sredojevićevo ves čas hvalil in ujčkal, zdaj pa mu je ravno ona najbolj zabila nož v hrbet. V arhivu največje slovenske tabloidne fotografske agencije Mediaspeed ni mogoče najti fotografije Janeza Janše skupaj z Raščanom, Sredojevićevo ali Berzelakovo, je pa mogoče najti na desetine, če ne celo stotine fotografij, kjer skupaj smeje pozirajo Kresalova, Raščan, Sredojevićeva in Berzelakova.
Takšna so pač dejstva.

Sorodne vsebine

Galerija slik

Teme
Mateja Raščana Markom Pogorevcem Romanom Repom Gregor Virant, Janijem Soršakom Mirom Senico Katarino Kresal Bernarde Jeklin Hildo Tovšak Zorana Thalerja Eva Irgl Melito Berzelak Tineta Guzeja Andreja Comino Tomaž Mihelič Jelka Sežun Melita Berzelak Gordana Sredojević Goga Janez Janša Danila Türka Golobičevo Milana Kučana Ana branimir štrukelj Vasilke Sancin Mojco Seliškar Toš Vesna Dolenc Janković Zorana Jankovića Veronika Juvan Franja Bobinca

objavi na pozareport.si

Zadnji komentarji

Prijatelji

NAJBOLJ OBISKANO

Delo Revije. Vse skrivnosti Mateja Raščana in poden slovenskega žurnalizma